انیس ناصری؛ حمیدرضا میرصفیان؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بر رفتارهای خود توسعهای آنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان بوده است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و از دسته مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی کارکنان سازمان ورزش شهرداری اصفهان در سال 1396 بوده است (263= N). ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بر رفتارهای خود توسعهای آنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان بوده است.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و از دسته مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی کارکنان سازمان ورزش شهرداری اصفهان در سال 1396 بوده است (263= N). در این پژوهش تمامی اعضای جامعه آماری برای مشارکت در تحقیق انتخاب شدند که با توجه به نرخ پرسش نامههای بازگشتی (6/88 درصد)، این پژوهش با تعداد 233 نفر از کارکنان اجرا شد. از چهار پرسش نامه تصویر سازمانی ادراک شده، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتارهای خود توسعهای برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد؛ همچنین، به منظور تحلیل دادههای به دست آمده از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بهصورت مستقیم بر رضایت شغلی (71/0=β) و تعهد سازمانی آنان (63/0=β) اثرگذار بوده است. رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان نیز بهصورت مستقیم و با ضرایب رگرسیونی 66/0 و 54/0 بر گسترش رفتارهای خود توسعهای آنان تأثیر داشته است؛ همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده در دو مسیر جداگانه و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی (59/0=β) و تعهد سازمانی (51/0=β) بر ارتقاء رفتارهای خود توسعهای کارکنان اثرگذار بوده است. از طرفی دیگر، تصویر سازمانی ادراک شده در یک مسیر و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ارتقاء رفتارهای توسعهای کارکنان اثرگذار بوده است (46/0=β).نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش تلاش در جهت بهبود ادراکات و تصاویر سازمانی ادراک شده کارکنان در سازمانهای ورزشی، میتواند علاوه بر ارتقاء نگرشهای مهم شغلی بر گسترش رفتارهای خود توسعهای کارکنان نیز اثرگذار بوده که نتیجه آن توسعه بیشتر عملکردهای شغلی و بازدهی بالاتر سازمانی خواهد بود.
حمیدرضا میرصفیان؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی اثر توانمندسازی روانشناختی بر مدیریت تغییر کارکنان و نقش آن بر مدیریت بحران در سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان بوده است.روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی_ همبستگی بوده و به همین منظور تعداد 206 نفر از کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی اثر توانمندسازی روانشناختی بر مدیریت تغییر کارکنان و نقش آن بر مدیریت بحران در سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان بوده است.روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی_ همبستگی بوده و به همین منظور تعداد 206 نفر از کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از سه پرسش نامه استاندارد به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج حاصله وضعیت توانمندی های روانشناختی (63/2 M=)، مدیریت تغییر (26/2 M=) و مدیریت بحران (51/2 M=) کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان مطلوب ارزیابی نمی گردد (05/0 ≥P). نتایج حاصل از مدل مفروض پژوهش نیز حاکی تأثیر مستقیم سازه توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر گسترش مدیریت تغییر (58/0) و توسعه مدیریت بحران (31/0) آنان در سازمان مذکور بوده است. همچنین، توانمندسازی روانشناختی بصورت غیرمستقیم و با میانجیگری سازه مدیریت تغییر بر گسترش مدیریت بحران کارکنان اثرگذار می باشد (35/0). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده تأکید بر ارتقاء توانایی های روانشناختی کارکنان می تواند علاوه بر گسترش بیشتر عملکردهای شغلی و حرفه ای آنان بر بازدهی بیشتر آنها در زمان ایجاد تغییرات شغلی و حرفه ای در سازمان و همچنین در زمان وقوع بحران های سازمانی اثرگذار بوده که نتیجه آن می تواند به بهره وری بیشتر سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان از یک طرف و کاهش خسارات مالی، انسانی، اجتماعی و سیاسی سازمانی بیانجامد.
حمیدرضا میرصفیان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی (همبستگی) بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان در سال 1396 به تعداد 750 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان بر مدیریت تغییر آنها در سازمان با توجه به نقش هوش هیجانی به عنوان متغیر میانجی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از دسته مطالعات توصیفی (همبستگی) بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان در سال 1396 به تعداد 750 نفر بوده که بر همین اساس نمونه ای به تعداد 256 نفر بصورت تصادفی طبقه ای برای شرکت در این پژوهش انتخاب گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان سازمان های ورزشی اصفهان به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی 40/0 بر هوش هیجانی آنان اثرگذار بوده است (001/0=P). هوش هیجانی به صورت مستقیم و با وزن رگرسیونی 35/0 بر مدیریت تغییر کارکنان تأثیر داشته است (001/0=P). همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بصورت غیر مستقیم و با وزن رگرسیونی 63/0 بر مدیریت تغییر آنان اثرگذار بوده است (001/0=P). نتیجه گیری: با توجه به تأثیر هوش هیجانی بر مدیریت تغییر کارکنان سازمان های ورزشی شهر اصفهان، ارتقاء این سازه می تواند در گسترش توانایی های کارکنان در جهت اعمال تغییرات سازمانی به صورت مطلوب مؤثر باشد. همچنین، با توجه با تأثیر مضاعف هوش هیجانی بر توسعه مدیریت تغییر کارکنان در صورت برخورداری آنان از تصویر سازمانی ادراک شده مطلوب، به مسئولان ورزش کشور پیشنهاد می گردد تا در ارتباط با ایجاد و توسعه تصاویر سازمانی مناسب برای کارکنان سازمان های مربوطه تلاش نمایند.